سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقایق تاریخ باستان
حقایقی کمتر شنیده شده درباره تاریخ ایران باستان
قالب وبلاگ

راه رسیدن به خوشبختی بنا بر متن اوستا ، در گفتار زرتشت این است که مردم ، زمینهای حاصلخیز خود را به او و شاگردانش هدیه دهند و برای او خانه ای بزرگ بسازند.

در اوستا آمده است که زرتشت از قول اهورامزدا گفت : اگر کسی مرتکب گناهی شود ( مثلاً کشتن سگ ) باید برای پاک شدن از آلودگی این گناه زمین حاصلخیز و زیر کشت خود را به اشون مردان ( در رأس انان زرتشت و موبدان ) هدیه دهد :   


اوستا ، وندیداد ، فرگرد 14 بند 13 :

« او باید اشونانه و پرهیزگارانه زمینی بارآور را چون تاوانی به روان سگ آبی ، به اشون مردان بدهد . »

( همچنین در بندهای قبلی 9 – 10 – 11 – 12 آمده است که این گنهکار باید دیگر لوازم مورد نیاز این اشون مرد همچون ابزار جنگی و ابزار مورد نیاز در آتشکده و ... را نیز تأمین کند )

در بندهای قبلی از ابزار مورد نیاز در آتشکده سخن گفت که شخص گنهکار باید به اشون مرد هدیه دهد که این مسئله از قدیم تا به امروز در اختیار موبدان است . این مسئله در بند 8 از همین فرگرد ( فرگرد 14 ) به صراحت آمده است که باید این ابزار به موبد هدیه داده شود . 
نگاه کنید به ترجمه های دکتر دوستخواه ( انجمن زرتشتیان المان ) و همچنین پژوهش جیمز دارمستتر

جالب اینجاست که در ادامه ( در بند 14 همین فرگرد ) میگوید : این گنهکار باید خانه ای بزرگ برای اشون مرد بسازد و همچنین لحاف و بالشهایی زیبا نیز برای اشاون مردان تهیه کند :

« او باید اشونانه و پرهیزگارانه خانه ای با آغلی به درازای نه هاسر با نه نمته را چون تاوانی به روان سگ آبی ، برای اشون مردان بسازد ...
او باید اشونانه و پرهیزگارانه بسترهایی نیکو با زیرانداز و روی انداز و بالش را چون تاوانی به روان سگ آبی به اشون مردان بدهد »

نگاه کنید به :
اوستا ، وندیداد ، گزارش دکتر دوستخواه ، انتشارات مروارید ، چاپ شانزدهم ، 1391 هـ ش نسخه انجمن زرتشتیان آلمان ، ج 2 ص 821 - 822

 وندیداد ، پژوهش ژام دارمستتر ، ناشر دنیای کتاب ، تهران ، 1384 هـ ش / صفحه 227 - 228 

اشون مرد کیست ؟ کلیک کنید .

البته ما معتقدیم این سخنان را موبدان زرتشتی به دروغ به زرتشت نسبت داده اند . 

 


[ دوشنبه 92/3/20 ] [ 4:25 عصر ] [ سیاوش امیرشاهی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به نام خداوندگار ، سرزمینمان ایران نقاط تاریک و روشن فراوانی دارد. آنچه ما در این وبلاگ در پی آن هستیم بیان حقایقی است که کمتر بدان پرداخته شده است. فراموش نکنیم که شناخت درست گذشته چراغ راه آینده است. نباید خود را فریب داد. حقیقت را باید گفت گرچه بر ضرر ما باشد.
امکانات وب