سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقایق تاریخ باستان
حقایقی کمتر شنیده شده درباره تاریخ ایران باستان
قالب وبلاگ

کورش در مدت نزدیک به سی سال سراسر شرق باستان را درنوردید و آنرا به میدان بزرگ جنگ و ناامنی و خونریزی بدل کرد. میدانی که یک سوی آن در غرب آناتولی و سوی دیگرش در شرق آسیای میانه بود. تعداد مردانی که در طول این سالیان دراز کشته و معلول شدند، شمار زنان و اطفالی که بیوه و یتیم و بی‌خانمان و ربوده شدند، میزان اموالی که به غارت رفت، هزینه‌هایی که از دسترنج مردم بینوا تأمین شد و بر دوش آنان تحمیل گردید، خسارت‌هایی که به اقتصاد و کشاورزی و بازرگانی و پیشه‌ها وارد آمد، زمین‌های سوخته و ویرانی که بر جای ماند، و آسیب و رنجی که به جان و روان، و به فرهنگ و تمدن و آینده بشریت رسید، غیر قابل محاسبه و تخمین است.

رضا مرادی غیاث‌آبادی


[ سه شنبه 92/12/27 ] [ 6:22 عصر ] [ سیاوش امیرشاهی ] [ نظرات () ]

گاتها , اعتبار گاتها , gatha گاتا

همانگونه که روشن است گاتها شدیداً مورد حذف و اضافه قرار گرفته است. یعنی تنها بخش اندکی از آن باقی مانده مانده همین مقدار نیز دچاز اضافاتی شده است. و از طرفی دیگر روشن است که مکتوب کنندگان آن کسانی نبودند جز همان دشمنان قسم خورده ی زرتشت. [1] اما رهبران زرتشتی گری در عصر حاضر اصرار دارند که بگویند گاتها سروده های زرتشت است، گرچه آنان هیچ دلیلی برای انتساب گاتاها به زرتشت ندارند و هیچ گاه نتوانستند از مسیر عقلی و تاریخی اعتبار گاتها را اثبات نمایند. اما بعضاً دیده می شود که سخنان اوستاشناسان را ملاک خود قرار داده و مدعی انتساب گاتها به زرشت می شوند ! در حالیکه بزرگترین اوستاشناسان جهان هیچ گاه مدعی انتساب گاتها به زرتشت نشده اند و این متن را صرفاً به عنوان یک « متن کهن » پذیرفته اند . گرچه برخی از اوستاشناسان نیز ادعای موبدان زرتشتی را به عنوان « یک باور دینی » مورد پذیرش غیر یقینی قرار داده اند، نه به عنوان یک موضوع ثابت تاریخی. در ادامه به بررسی نقطه نظرات می پردازیم ... ادامه مطلب...

[ جمعه 92/12/23 ] [ 7:22 عصر ] [ سیاوش امیرشاهی ] [ نظرات () ]

دفاع ماساژت ها دربرابر تازش هخامنشیان

وقتی کورش بزرگ ، به سرزمین ماساژت ها تازید ، آنان از خود دفاع کرده و در جنگی سخت بر کورش و سپاهیان هخامنشی پیروز شدند. تصویری از سر جدا شده کوروش در موزه لوور فرانسه زمانی که در تشت خون غلط میزند و خون می اشامد تا سیراب شود.

موزه لوور فرانسه (کلیک کنید) و توضیحی درباره نقاشی فوق :



Thomyris, reine des Messagêtes, fait plonger la tête de Cyrus le Grand dans un vase rempli de sang, pour venger son fils
H. : 2,63 m. ; L. : 1,99 m.

Peint vers 1620 - 1625 dans la manière baroque adoucie de l"artiste. Le sujet, tiré d"Hérodote, exalte l"héroïsme féminin et maternel. L"agrandissement, réalisé avant 1683, a été respecté pour des raisons historiques.
Collection de Louis XIV : acquis d"Eberhard Jabach, 1671 ;
inventorié par Charles Le Brun
(collection de Louis XIV en 1683)

Département des Peintures

Link : http://cartelfr.louvre.fr/cartelfr/visite?srv=car_not&idNotice=5582


[ چهارشنبه 92/12/21 ] [ 7:0 صبح ] [ سیاوش امیرشاهی ] [ نظرات () ]

 

کوروش و هخامنشیان

هر یک از سه سپاه مقدونی و عرب و مغول فقط یکبار به ایران حمله کردند. در آن یکبار نیز بیشتر قوا و قشونشان را ایرانیان تشکیل می‌داده‌اند. اما ایرانیان بارها و بارها در طول تاریخ به کشورهای همسایه حمله کرده و آنجاها را غارت کرده و به آتش کشیده‌اند. اگر آنان نتوانستند ایران را نابود کنند، اما ایران توانست چند کشور و شهر و تمدن بزرگ و درخشان را برای همیشه نابود کند. بخصوص در زمان کورش هخامنشی و شاپور یکم ساسانی.

با این حال سالیانی بس دراز است که ایرانیان بخاطر همان یک حمله، همگی مقدونیان و اعراب و مغولان را از زمان بدو آفرینش تا به روز رستاخیز با زشت‌ترین و ناپسندترین تعابیر یاد می‌کنند، اما حملات خود را از روی پاکی و پارسایی و پیروی از حقوق بشر می‌دانند و نقشه آن «مرز پر گهر» و آن تاخت‌و‌تازها و ویرانگری‌ها را با افتخار بر در و دیوارها می‌چسبانند که «نیزه مرد پارسی بسی دورتر جای رفته» (از بند چهارم کتیبه یکم داریوش در نقش‌رستم DNa).

تجاوز و آدمکشی و غارت و قتل‌عام زشت و غیرانسانی است. خواه از سوی اسکندر و اعراب و مغول بوده باشد و خواه از سوی ایرانیان و کورش و داریوش و شاپور. تجاوز زشت است و توجیه آن با انگاره‌های نژادگرایانه و خودبرترانگارانه، زشت‌تر.


[ دوشنبه 92/12/19 ] [ 1:11 عصر ] [ سیاوش امیرشاهی ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به نام خداوندگار ، سرزمینمان ایران نقاط تاریک و روشن فراوانی دارد. آنچه ما در این وبلاگ در پی آن هستیم بیان حقایقی است که کمتر بدان پرداخته شده است. فراموش نکنیم که شناخت درست گذشته چراغ راه آینده است. نباید خود را فریب داد. حقیقت را باید گفت گرچه بر ضرر ما باشد.
امکانات وب