سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقایق تاریخ باستان
حقایقی کمتر شنیده شده درباره تاریخ ایران باستان
قالب وبلاگ

در اوستا بسیار زیاد دیده می شود که از اشون مردان نام برده شده است . برخی معتقدند منظور از اشون مرد همه ی مردان پارسا هستند نه فقط زرتشت و شاگردانش و دیگر موبدان .

اما یقیناً منظور از اشون مرد در درجه ی اول ، همان زرتشت و شاگردانش و دیگر موبدان است و در درجه ی بعدی دیگر انسانهای پاک . چون :  

زرتشت و شاگردانش ( انجمن مغ یا مگ ) به گفته ی موبد فیروز آذرگشسب در پژوهش خود پیرامون گاتها اشون ترین انسانها هستند . یعنی در اشون بودن از دیگران سبقت گرفتند و اولویت دارند .

گاتها , پژوهش موبد فیروز آذرگشسب ، صفحه 17 ، انتشارات فروهر ، تهران , چاپ دوم 1379

در گاتها ، هات 29 بند 1 – 11 آمده است که زرتشت ، اشون ترین انسان است . آنچنانکه در همه ی جهان کسی به اشویی وی نبود به همین دلیل اهورامزدا او را به سروری گئوش اوروان برگزید . در سایر قسمتهای اوستا نیز بارها و بارها در موارد بسیار زیادی ، اشون مرد بر موبدان ( رهبران دینی ) تطبیق شده اند . مثلاً در اوستا ، وندیداد ، فرگرد 14 بند 8 آمده است که گنهکار باید ابزار مورد نیاز در آتشکده را به اشون مردان پیشکش کند . همگان میدانند که برگزاری آیینها در آتشکده ها همواره برعهده ی موبدان بوده است . و این یعنی موبدان در منطق دین زرتشتی مصداق بارز و روشن اشون مردان محسوب می گردند .

 


[ چهارشنبه 92/3/1 ] [ 12:0 صبح ] [ سیاوش امیرشاهی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به نام خداوندگار ، سرزمینمان ایران نقاط تاریک و روشن فراوانی دارد. آنچه ما در این وبلاگ در پی آن هستیم بیان حقایقی است که کمتر بدان پرداخته شده است. فراموش نکنیم که شناخت درست گذشته چراغ راه آینده است. نباید خود را فریب داد. حقیقت را باید گفت گرچه بر ضرر ما باشد.
امکانات وب