سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقایق تاریخ باستان
حقایقی کمتر شنیده شده درباره تاریخ ایران باستان
قالب وبلاگ

اهورامزدا در یشتهای اوستا ، فصل 8 ( تیر یشت ) بند 25  می گوید : « من اهورامزدا ، خود تشتر رایومند فره مند را در نماز به نام می ستایم »

اهورامزدا، ایزد تشتر را پرستش میکند و در نماز خود ( ؟! ) به ستایش او می پردازد. اما همین « تشتر » در بند 22 و 23 تیریشت پس از اینکه از نیروهای اهریمنی شکست می خورد ، می گوید :« تیره روزی بر تو ای دین مزداپرستی ، اکنون مردمان مرا در نماز نام نمی برند و نمی ستایند، چنان که دیگر ایزدان را در نماز نام می برند و می ستایند. »

در جایگاه و ارزش والای ایزد تشتر در دین زرتشتی همین بس که فرّ و فروغ او بارها توسط زرتشت و اهورامزدا ستایش می شود . بنا بر اوستا، یشتها ، فصل 8 ( تیریشت ) بند 36، ستاره تشتر به سرزمینها خوشی و فراوانی می بخشد . و بنا بر بند 43 و دیگر بندهای این یشت ، ستاره تشتر تواناترین ایزد است و نیروی درمان بخشیدن دارد و در ادامه زرتشت همچنان به ستایش تشتر ادامه میدهد. و حتی در بند 50  از طرف اهورامزدا میگوید که ایزد تشتر در قدرت و توان و فرّ و برازندگی و ... با من اهورامزدا برابر است! و این ستایشها برای ایزد تشتر همچنان ادامه دارد. اما ایزد تشتر ( با همه ی توانایی و فرّ و فروغی که دارد ) از اهریمن شکست می خورد و دین مزدا پرستی و پیروانش را نفرین می کند. گرچه برخی از مترجمین عبارت نفرین را ذکر نکرده اند. اما اصل شکست خوردن ایزد تشتر که در فرّ و توان و برازندگی با اهورامزدا مساوی است، مورد قبول همه ی اوستاپژوهان است.

چرا تشتر با همه ی قدرتی که دارد – و در قدرت و توان و فرّ و برازندگی با اهورامزدا مساوی است – از اهریمن شکست میخورد ؟ این نشانه ی ضعف و ناکارآمدی خداوند ( در نگاه دین زرتشتی ) نیست ؟


پی نوشت :

اوستا ، گزارش دکتر دوستخواه ، انتشارات مروارید ، تهران ، چاپ شانزدهم ، نسخه انجمن زرتشتیان آلمان ، ج 1 ص 335 - 336 - 339 - 341

James Darmesteter , The Zend Avesta , By Various Oriental Scholars , Oxford ,  Clarendon press , 1883 , Vol 2 , Pp 98 - 100

 


[ دوشنبه 92/4/24 ] [ 12:1 عصر ] [ سیاوش امیرشاهی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به نام خداوندگار ، سرزمینمان ایران نقاط تاریک و روشن فراوانی دارد. آنچه ما در این وبلاگ در پی آن هستیم بیان حقایقی است که کمتر بدان پرداخته شده است. فراموش نکنیم که شناخت درست گذشته چراغ راه آینده است. نباید خود را فریب داد. حقیقت را باید گفت گرچه بر ضرر ما باشد.
امکانات وب